Friday, October 17, 2008

induction...boring...

Wah aku dah 2 hari kat Brunei...tak aku sangke...ngahahaha....

Setiap base Halliburton, pagi2 ade morning meeting...diorang panggil toolbox meeting...dlam meeting tu, aku n yg lain kene la perkenalkan diri masing2...haih...lemah btol aku part ni...nak tak nak kene buat jugak...make sume pekerja Halliburton Brunei tumpu kat kitorang...

Selepas meeting tu, kitorang kene buat safety induction plak...by Mr. Sofian...orang HSE Brunei... die ni besar...rambut panjang mengurai...macam hantu raye...tapi die cool, lek je...sebelom die start bagi lecture, die cakap jangan malu nak tanye pape...kalo malu nanti sesat die kate...pastu die tambah, bak kate orang Brunei "malu2, macam anak babi"...pastu cepat2 die mintak maap ngan amoi...kot2 die makan babi ke kan...memang amoi tu makan pon...hahahahaha...so kitorang dengar la lecture die...aku antare sedar tak sedar je time tu...ngantok dow...

Time tengah lecture tu, secretary department aku datang...die cakap lepas abes pegi makan Nasi Katok...nasi katok ni lebih kurang macam nasi lemak kat Malaysia la...

Cerite disebalik nasi tu camni...ni Mr.Sofian ceritekan kat kitorang la...pade suatu mase dahulu...pergh da lame siot tak gune ayat ni...haha...k pade suatu mase dulu, ade seorang usahawan ni jual nasi lemak...of course la orang Brunei...die ni jual dengan care tertutup...so die tampal notis "Siape nak beli nasi lemak sile ketok pintu"...make lame-kelamaan dan secare semule jadinye nasi lemak tu bertukar name ke Nasi Katok~ begitu lah ceritenye...tapi aku musykil macam mane ketok boleh jadi katok...

Make sampai skang name tu melekat..ha aku dah makan nasi tu...ok la...not bad la...tapi aku rase nasi lemak Malaysia lagi sedap...heee...

Selepas makan,kitorang pegi landrig plak...kat sane kene safety induction lagi...haih...asek dengar orang cakap je...bosan dow...kat situ ade awek Brunei comel...orang Shell...hehe...tu je aku ingat...ape yang safety officer lecture aku dah tak ingat dah...haha...

Kat land rig tu aku dapat la tengok operation sebenar minyak...pergh memang complicated giler...tapi best kalo dapat belajar sume tu...untuk pengetahuan anda, Shell adelah syarikat minyak terbesar kat Brunei ni...adelah 1 or 2 well Total punye...tapi Shell conquer almost sume well la...jadi anda hanye akan dapat lihat stesen minyak Shell sahaje di Brunei...

So sepanjang hari ke-2 aku dengar safety induction je la...bosan2...

2 comments:

Izyan Izzaty said...

best x kat brunei....
macam best je.
teringn nak pegi tgk.

ryd said...

cik adik izzyzatt..kat tempat saye ni sunyi..kat Seria..tak tau la cmne kat Bandar Seri Begawan..kalau datang sini,inform saye ye..hehe