Saturday, October 18, 2008

Aku expatriate

Sungguh aku tak sangke perjalanan hidupku sebagai trainee sebegini rupe jadi nye...aku seronok sebab aku dah jumpe awek Brunei yang cute!!! ngahahaha...aku rase kene pasang satu kat sini ni...kalau tak melepas~ aku taknak pisang berbuah due kali...cukup la sekali..

Buah hati kat KL dah ade...tapi ni kat Brunei...lain...heee...

Emmm...setakat ni aku tak pegi seluruh Brunei...tapi aku bleh la cerite sket pasal tempat aku berade skang ni...aku tinggal kat Kuala Belait...tapi bekerja di Seria...kat sini sunyi dan aman...kawasannye juge cantik dan bersih...tapi kat sini lebih panas dari KL dan lebih terik...tu yang aku tak tahan sangat...overall ok la

Bagi aku Seria ni adelah tempat paling unik pernah aku jejak...pernahkah anda terfikir yang telage minyak hanyelah berade dibelakang rumah anda? di sebelah padang bola? didepan masjid? jawapannye mesti tidak kan? aku pon same...tak pernah terlintas langsung dalam kepale otak...tapi kat sini ade semue bende tu...kat Seria ni penoh dengan artificial lifting..bende ni dipasang pade telage minyak...orang tempatan memanggilnye "nodding donkey"...sebab bende tu slow n asek angguk je...purpose nye ialah untuk membantu minyak keluar dari well...bende ni bleh didapati dimane2 sahaje di Seria seperti di tepi jalan, belakang rumah, tepi padang...unik kan?

Bak kate safety officer, Mr. Sofian, bende2 ni sume hanye terdapat kat 2 tempat je di dunia ni...satu lagi kat Texas,US...so aku agak bersyukur dapat lihat sume bende ni...

Seperti yang aku cakap sebelom ni, aku tinggal di apartment...aku tinggal berempat sebab ade 4 bilik...keperluan sume lengkap...same je macam kat Kemaman...transport juge company provide...kereta Toyota Vios...aku share kereta ni ngan 2 orang lagi engineer yang datang skali ngan aku...pool car...save minyak...tapi minyak pon company tanggung...ngehehe...

Tadi aku pegi ke rumah Projek Leader...die ni orang US...name die Jack Sparrow...oh silap Jack sahaje...rumah die memang superb...tu pon company provide jugak...rumah die banglo ala2 American style betol2 tepi laut...cantik giler...siap bleh nampak platform minyak dari rumah die...sebab platform kat sini dekat2 je...ha lanskap die cantik..interior pon cantik...fridge ade 3, meja pool ade, piano ade, maid ade, home theatre ade...pergh heaven ar senang cite...sume tu for free!!! kete die pon company provide...masyuk~

Rakyat Brunei ni pon kaye2...kat Kuala Belait, setakat ni aku tak pernah nampak rumah teres lagi, semue banglo je...dah la cantik2, besar2 plak tu...setiap rumah paling kurang pon mesti ade 2 kete...paling banyak aku pernah tengok ade 7...haha...giler kaye...

Ha pasal minyak pule...minyak kat sini murah nak mampos...petrol hanye la 53 sen, diesel pule 35 sen...sultan bagi subsidi...servis kesihatan pon free...banyak lagi sebenarnye tapi malas aku nak senaraikan...

Satu bende yang aku suke sangat pasal Brunei ni ialah harge kereta kat sini...kat sini takde tax...jadi harge kereta yang diimport dari Jepon tu adelah harge kereta tersebut...tapi mesti la penjual kereta ambek untung sket...tapi still murah! Bayangkan kereta Toyota Vios tu hanyelah 18k dollar je...pergh kalau kat Malaysia dah bleh beli 2...ha Safety officer aku tu ade Toyota Vios,Mitsubishi Evo 6, BMW 3 Series...mewah kan? jeles kan? roadtax plak takde la mahal sangat, 30 dollar je setahun...kenape la Malaysia tak macam ni? haih...

Kadang2 malam2 ade race haram...tapi melibatkan kereta2 berkuase tinggi...Bak kate operator,kat sini "car rempit" tapi kat KL "mat rempit"...low class giler pelumba haram di Malaysia...

Orang Brunei tak dikenakan income tax...jike gaji die 10k dollar, make die dapat la 10k tu...kat Malaysia tak dapat kot...

Yang aku respect pasal Brunei ni, Bahasa Melayu dan tulisan jawi..semua signboard dalam bahase Melayu dan mesti ade tulisan jawi...tak kire la kedai makan cine ke, bank Islam atau tak ke, semue signboard la senang cite...

Ajaran Islam di sini memang jelas ternyate diamalkan...arak tak boleh diminum,babi tak boleh dimakan, clubbing takde...bagus kan? tapi ade je kawan2 aku belik arak kat Miri pastu bawak masuk...senyap2 la...

Aku suke attitude driver kat sini...diorang mesti akan berhenti jike die nampak pejalan kaki nak melintas...pejalan kaki adelah raje jalan...kalau kat Malaysia, sori la...

Banyak lagi bende baek kat sini aku leh citekan...tapi malam dah tue...badan pon dah start sengal2...jadi chalo~

No comments: