Saturday, September 13, 2008

ketidakpuashatian

Aku sebenarnye samar2 nak buat post pasal ape yang aku nak cite ni...tapi aku rase aku nk jugak... camni,semalam aku balik kl tumpang kete kawan aku...die cine...berbual punye berbual tibe2 kluar la dari mulut die pasal isu hangat meletop pasal kenyataan kontroversi yang dilafazkan oleh seorang ahli umno kat penang tu...korang mesti tau kn? kalau tak tau,next time start blaja bace surat khabar ye...dari ape yang aku bace kat paper, ahli umno ni cakap yang orang cine ni 'pendatang'...jadi akibatnye die telah menimbulkan amarah tahap dewa dikalangan orang2 cine kat Malaysia ni...

Kawan aku yang cine ni jugak konpem la tak puas hati dengan remark tu...so die meluahkan perasaan die kat aku...die cakap orang cine still tak puas hati sebab ahli umno tu tak mintak maaf even najib sendiri dah mintak maaf...memang semangat die luahkan perasaan die...aku pon dengar je la...pastu die cakap kite semua di malaysia ni adalah imigran...cume melayu je yang sampai lebih awal...aku masih diam tak berkate2...korang mesti tertanye2 kan kenape aku tak lawan cakap die...buakan aku tak nak...bukan aku pengecut...bukan aku lemah...tapi aku nak tau lebih mendalam ape yang berade di fikiran die tu...aku teruskan mendengar...die juge mempersoalkan kenape ahli umno tu tak ditahan polis,kenape tak ditahan ISA...die memang tak puas hati giler... tu aku dapat lihat dari raut wajah die...

Tambahnye lagi, ape yang melibatkan umno,Islam,ketuanan melayu adalah sensitif... memang betol cakap die...aku setuju kecuali yang umno tu...aku dapat rasekan selepas kejadian kenyataan kontroversial ni yang die betol-betol bencikan umno...die juge cakap yang pm kite sekarang tak mampu kendalikan negare ini...die juge teramat sangat giler babi bencikan KJ(clue:menantu pm)...aku rase la, sebab die panggil KJ ni 'fucker'...die memang kutuk habis ar KJ ni...die cakap najib pon tak boleh pakai..die selit2 pasal lain jugak tu...

Aku teros berdiam diri..aku nak dengar lagi ape die nak cakap...kalau aku lawan,aku tak akan dapat tau ape lagi yang die tak puas hati...die pon teros bercakap, kali ni pasal forum 'memeluk islam' yang dibuat oleh majlis peguam...die sokong forum tu...die cakap forum tu bagus sebab dapat menyelesaikan isu2 orang yang memeluk Islam tanpa pengetahuan keluarge...die cakap macam mane la ahli keluarge nak percaye kalau orang yang memeluk Islam tu still makan babi, minum arak dan sebagainye...die siap bagi contoh lagi...kalau la orang tu ialah ayah die, die mesti tak percaye jugak kalau bapak die still amalkan ape yang telah diharam...die mesti lawan nye kalau jabatan agame nak gali kubur bapak die pastu tanam balik kat kubur Islam...ok aku paham ape yang die cube sampaikan...

Rasuah...die cakap BPR negare ni tak boleh diharap...die juge cakap yang pm dan timbalannye amalkan rasuah terang2...tidak ketinggalan juge ahli2 politik yang lain...tapi kenape mereka tak ditangkap? die cakap sebab BPR akan repot segale hasil siasatan kat jabatan perdane menteri...so kalau da repot kat pm sendiri, mesti la pm tak kene tangkap...begitu juge ngan konco-konconye...die cakap "BPR catch only the small fish not the big fish"...tak macam BPR kat Hong Kong... die cakap Hong Kong adelah negare paling bersih rasuah kat dunia ni...sebab BPR diorang ialah organisasi bebas yang tak perlu laporkan ke mane2 jabatan kerajaan...betol ke tak, aku tak tau...

Pembangkang...die tanye aku bagus ke tak ade pembangkang die negare ni...aku cakap bagus sebab kalau ade ahli2 politik akan lebih telus buat keje...maksudnye projek2 untuk pembangunan negare tidak akan dibolot oleh sesetengah pihak saje...so duit2 rakyat akan dibelanjekan dengan betol...tapi ape yang dilihat sekarang duit rakyat masih lagi dicuri...tu pandangan aku la...then die sambung lagi, die cakap kalau die masuk politik die akan masuk pembangkang...die tak akan masuk BN or lebih spesifik lagi MCA...dari situ aku dapat anggap yang die betol2 tak suke kerajaan..

So dari perbualan tu aku dapat tau isi hati orang cine walaupun die tidak la mewakili seluruh komuniti cine...Sebenarnye banyak lagi yang die perkatekan..tapi penat la aku nak tulis sume kat sini..kalau aku ade empat tangan tak ape jugak...so kalau anda nak tau lebih lanjut sile la jumpe aku(untuk perempuan sahaje)...boleh kite date...ngeeee...

2 comments:

Sakilah said...

ngah2..jom amek mandarin final year nnti.. bleh r borak ngn cine dlm train!!aku slalu jer dgr org cine ngumpt dlm train tp bahase derg..hangin jer.. =P

Anonymous said...

huit bernas dowh post ko nie teloq!sumpah x tpu!