Saturday, November 22, 2008

You see what I saw?

Aku semakin tak percaye dengan ape yang aku lihat dan dengar. Mungkin dunia dah nak kiamat.

Ianye akan terjadi. Memang tak dinafikan. Kerane ianye tersebut di dalam kitab suci Al-Quran. Dan sebagai umah Islam, sudah menjadi kewajipan aku untuk mempercayai segale kandungannye.

Aku tak percaye ape yang aku lihat beberape hari yang lepas. Manusia memang bermacam ragam. Kalau ragamnye tak menyimpang dari ajaran agame takpe. Ni memang tak takut balasan akhirat langsung.

Ye aku tau aku pon bukannye baek sangat. Kadang2 terlepas gak solat. Maklumlah aku seorang manusia yang lalai lagi hina.

Namun aku bukan nak bercerite pasal diri aku. Tapi aku nak membincangkan pasal manusia yang tak tau nak menghargai kurniaan tuhan dan sanggup menipu orang ramai konon2 die tidak sempurna. Lagi2 jike die berbuat begitu dengan tujuan nak mencari rezeki. Memang sial.

Ade jugak jenis orang macam ni kan? Memang ade pon. Ramai plak tu.

Sewaktu aku tengah menunggu tren di stesen Ampang Park untuk pulang ke rumah, aku ternampak sorang mamat berspek mate hitam sambile bertongkat menuruni tangge. Aku bajet die tu mesti la seorang yang bute penglihatan.

Namun sangkaan aku meleset. Die bukan lah seorang OKU, tapi seorang penipu. Dandan mase pintu tren nak tutup die boleh berlari ke arah pintu. Takut tak sempat naik.

Aku terkejot giler. Boleh plak si 'OKU' tu lari tanpa melanggar ape2 pon. Giler babi. Terbangang sekejap.

Aku cerite la peristiwa tu kat kawan aku, die menambahkan lagi kejutan aku. Kejadian yang same terjadi kat die. Tapi bukan nampak 'OKU' berlari.

Die tengah lepak ngan kawan kat kedai mamak. Lepas tu datang la seorang peminta sedekah yang memakai spek hitam. Jike pakai spek hitam, mestila kite selalunye anggap die cacat penglihatan kan? Kemudian tanpa segan silu die menghulurkan tangan meminta ihsan.

Kawan aku ingatkan die btol2 bute. Tapi rupenye2 penipu besar. Boleh plak lepas dapat duit si 'OKU' tu tengok jam tangan die. Huh. Kawan aku pon macam aku gak, terkejot. Tapi die nye terkejot, terkejot berok.

Mengape seorang yang cacat penglihatan memakai jam tangan?

Dem. Penipu. Memang patut kene maki hamun tu.

Jadi kesimpulannye jike nak bersedekah pastikan hanye kepade orang yang btol2 tidak bernasib baek.

Sekian. Gua chow dulu.

3 comments:

Arif Dzulkifli said...

sesungguhnya bukan niat mereka untuk menipu..sebenarnya, dengan berkaca mata hitam itu mereka akan kelihatan hensem lagi kacak..kata mereka di dalam hati..kot~

Anonymous said...

takyah sedekah.kedekut ah sket.baek ko sedekah kat aku jek yg mmg jujur xbuta neh.lg dapat pahala.wakakaka

Kenangan Lalu said...

Jangan riso, duit itu mungkin halal tetapi tiada berkat~!